روانشناس کودک در تهران

اعتماد به نفس

اعتماد به نفس در کودکان

تقویت اعتماد به نفس در کودک

10 نکته برای تربیت فرزندانی با اعتماد به نفس

بچه ها از بدو تولد مهارت های جدید را با سرعت یاد می گیرند. و در کنار آن توانایی های جدید، اعتماد به نفس استفاده از آنها را نیز به دست می آورند.

همانطور که کودکان بزرگتر می شوند، این اعتماد به نفس می تواند به اندازه خود مهارت ها مهم باشد. برای پیشرفت، بچه ها باید به توانایی های خود اعتماد کنند و در عین حال بدانند که اگر در کاری موفق نباشند می توانند از عهده آن برآیند. با تجربه تسلط و بازگشت از شکست است که آنها اعتماد به نفس سالمی پیدا می کنند.

در اینجا 10 روشی وجود دارد که می توانید بچه ها را طوری آماده کنید که اعتماد فرزندانتان بالا رود.

تقویت اعتماد به نفس در کودک

1. اعتماد به نفس خود را مدل کنید

حتی اگر کاملاً آن را احساس نکنید! دیدن شما که وظایف جدید را با خوش بینی و آمادگی زیاد انجام می دهید، الگوی خوبی برای بچه ها است. این بدان معنا نیست که شما باید وانمود کنید که کامل هستید. اضطراب خود را بپذیرید، اما روی آن تمرکز نکنید – روی کارهای مثبتی که برای آماده شدن انجام می دهید تمرکز کنید.

2. از اشتباهات ناراحت نشوید

به بچه ها کمک کنید ببینند که همه اشتباه می کنند و نکته مهم این است که از آنها یاد بگیرید نه اینکه روی آنها تمرکز کنید. افراد با اعتماد به نفس اجازه نمی دهند ترس از شکست بر سر راهشان قرار گیرد – نه به این دلیل که مطمئن هستند هرگز شکست نخواهند خورد، بلکه به این دلیل که می دانند چگونه با شکست مواجه شوند.

تقویت اعتماد به نفس در کودک

3. آنها را تشویق کنید تا چیزهای جدید را امتحان کنند.

به جای اینکه تمام انرژی خود را روی چیزهایی متمرکز کنند که قبلاً در آن برتری دارند، برای بچه ها خوب است که تنوع داشته باشند. دستیابی به مهارت‌های جدید باعث می‌شود بچه‌ها احساس توانایی و اعتماد به نفس داشته باشند که می‌توانند با هر چیزی که پیش می‌آید مقابله کنند.

4. اجازه دهید بچه ها شکست بخورند.

طبیعی است که بخواهید از کودک خود در برابر شکست محافظت کنید، اما آزمون و خطا روشی است که بچه ها یاد می گیرند و کوتاهی در رسیدن به یک هدف به بچه ها کمک می کند بفهمند که این هدف کشنده نیست. همچنین می‌تواند بچه‌ها را به تلاش بیشتر تشویق کند، که به خوبی به آنها کمک می‌کند.

تقویت اعتماد به نفس در کودک

5. استقامت را تحسین کنید.

یادگیری تسلیم نشدن در اولین ناامیدی یا وثیقه پس از یک شکست، یک مهارت مهم زندگی است. اعتماد به نفس و عزت نفس به این نیست که همیشه در همه چیز موفق باشید، بلکه به این است که به اندازه کافی انعطاف پذیر باشید تا به تلاش ادامه دهید و اگر بهترین نیستید ناراحت نشوید.

6. به بچه ها کمک کنید اشتیاق خود را پیدا کنند.

کاوش در مورد علایق خود می تواند به کودکان کمک کند تا حس هویت را ایجاد کنند، که برای ایجاد اعتماد به نفس ضروری است. البته، دیدن استعدادهای آنها باعث افزایش عزت نفس آنها نیز می شود.

تقویت اعتماد به نفس در کودک

7. هدف گذاری کنید.

بیان اهداف کوچک و بزرگ و دستیابی به آنها باعث می شود بچه ها احساس قدرت کنند. با تشویق فرزندتان به تهیه فهرستی از چیزهایی که دوست دارند به آن دست یابند، به فرزندتان کمک کنید تا آرزوها و رویاها را به اهداف عملی تبدیل کند. سپس، تقسیم اهداف بلندمدت به معیارهای واقعی را تمرین کنید. شما به علایق آن‌ها اعتبار می‌دهید و به آن‌ها کمک می‌کنید تا مهارت‌هایی را که برای رسیدن به اهدافشان در طول زندگی نیاز دارند، بیاموزند.

8. تلاش را جشن بگیرید.

 

تقویت اعتماد به نفس در کودک

تمجید از بچه ها برای موفقیت هایشان عالی است، اما همچنین مهم است که به آنها بفهمانید که فارغ از نتیجه به تلاش های آنها افتخار می کنید. ایجاد مهارت های جدید به کار سخت نیاز دارد و نتایج همیشه فوری نیستند. بگذارید بچه‌ها بدانند که برای کاری که انجام می‌دهند ارزش قائل هستید، چه بچه‌های نوپا و چه نوجوانانی که به خودشان گیتار می‌آموزند.

9. انتظار داشته باشید که آنها وارد میدان شوند.

آنها ممکن است شکایت کنند، اما بچه‌ها وقتی برای انجام کارهای مناسب سن، از چیدن اسباب‌بازی‌ها گرفته تا ظرف‌شویی و برداشتن خواهر و برادرهای کوچک‌تر از یک قرار بازی، حساب می‌کنند، احساس ارتباط و ارزش بیشتری می‌کنند. تکالیف و فعالیت های بعد از مدرسه عالی هستند، اما نیاز خانواده بسیار ارزشمند است.

10. هیچ کس کامل نیست.

به عنوان بزرگسالان می دانیم که کمال غیرواقعی است، و برای بچه ها مهم است که این پیام را در اسرع وقت دریافت کنند. به بچه ها کمک کنید ببینند چه در تلویزیون باشد، چه در یک مجله یا در فید رسانه های اجتماعی دوستان، این ایده که دیگران همیشه شاد، موفق و کاملاً لباس پوشیده هستند، خیالی و مخرب است. در عوض، به آنها یادآوری کنید که کمتر از کامل بودن انسان است و کاملاً اشکالی ندارد.

مژگان واثیان

کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی
عضو نظام روانشناسی ایران 49033
عضو :  انجمن روانشناسی ایران
        :  انجمن روانشناسان آمریکا
نویسنده کتاب بایدها و شایدهای تربیت جنسی کودک و نوجوان

روان شناس مژگان واثیان
روانشناس مژگان واثیان

مشاوره پیش از ازدواج
درمان اختلالات روانشناسی
خانواده درمانی،زوج درمانی،سالمند
مشاوره تربیتی،تحصیلی کودک و نوجوان
انتظار ازدواج
تفسیر نقاشی کودکان،آزمون هوش کودکان
هوش چندگانه گاردنر
مهارت های اجتماعی نوجوانان

 

 

آدرس شعبه تهرانپارس : فلکه اول تهرانپارس، گلبرگ شرقي، بين تقاطع رشيد و باقري، پلاک 95

77760350 / 77760381/ 77760368

مشاور تربیتی

دکتر تو

کلینیک ایرانی

مرکز تخصصی مشاوره و روانشناسی خانواده ایرانی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا
تماس با مرکز